10 Aralık 2010 Cuma

Stajyerlere Tavsiyeler: Bölüm III Köprüsrü hakkında bilmeniz gerekenler

Köprüstü
Vardiya Teslim alma ve teslim etme prosedürü;
Vardiya saatinize 5-10dk kala köprüstüne çıkın ve mutlaka girerken Allah Selamet versin diyerek girin. Aynı şekilde Köprüstünden ayrılırken de yine Allah Selamet versin demelisiniz. Vardiya teslim alma ve teslim etmenin basitçe bir prosedürü vardır her gemide uygulanır ya da uygulanmaz bu tamamen Süvari bey’e bağlıdır.  Vardiya teslim alırken;
Vardiyayı teslim eden zabit sırasıyla
-          20.00-00.00 vardiyamı teslim ediyorum
-          Rota… Derece
-          Dümen …(oto pilotsa oto pilotta olduğu elde ise elde olduğu söylenir)
-          Varsa yine ekstra bilgiler verilir.
Vardiyayı teslim eden zabit bunları söyledikten sonra sizde aynı şekilde
-          00.00-04.00 vardiyamı teslim aldım
-          Rota… Derece
-          Dümen…(oto pilot ya da elde)
-          Vardiyayı teslim eden zabitin verdiği ekstra bilgiler tekrar edilerek prosedür sonlandırılır. Vardiyası biten zabit Allah Selamet versin diyerek köprüstünü terk eder. Ama siz gemide yeni olduğunuz için her ihtimale karşı süvari beyin gidebilirsin demesini bekleyin. Veya doğrudan izin isteyin.

Vardiya esnasında yapılması gerekenler;
1        Seyir ettiğiniz bölgeye göre saat başı mevkii atmalısınız ( Boğaz geçişlerinde bu süre 5dk’ya kadar düşebilir süvari beye danışmanız gerekmektedir) eğer mevkii atmayı bilmiyorsanız mutlaka ama mutlaka süvari bey’den ya da ikinci kaptandan öğretmesini rica edin.
2        Jurnal doldururken süvari bey’i takip edin ve jurnalin nasıl doldurulması gerektiğini kendisinden rica edin
3        Köprüstünde asla oturmayın oturacak yer aranmayın, vardiya süreniz boyunca gözünüzü dört açıp bir elinize sancak ve iskeledeki dürbünlerden birini alarak ufku sık sık tarayın dürbün kullanmadığınız anlarda radardan takip edin, radar kullanmayı biliyorsanız radarın özelliklerini süvari beyin ya da ikinci kaptanın izni doğrultusunda ayarlayın. Böylece güvenli mesafe dairesi çizerseniz olası bir gözden kaçırma durumu olduğunda tehlike yaratan gemiyi fark edebilirsiniz. Ama öncelikli güvenmeniz gereken gözlerinizdir. Sürekli uyanık ve tetikte olun en ufak şüphe duyduğunuz anda süvari bey’e haber verin kendiside gördüğü halde sizi test etmek için sesini çıkarmaz ve neden beni uyarmadın diyerek sizi zor durumda bırakabilir.
4        
               Müsait olduğunuz durumlarda Köprüstündeki kitaplıktaki yayınları inceleyerek kendinizi geliştirin özellikle denizde çatışmayı önleme tüzüğünü yanınızdan ayırmayın vardiya esnasında gördüğünüz gemilerin kırmızısını yeşilini inceleyerek kitaptan ne tür gemi olduğuna bakın zamanla kitaba ihtiyacınız kalmayacaktır.
5        Köprüstünde size soru sorulmadığı sürece konuşmamaya çalışın manevra esnasında ya da boğaz geçişlerinde kaptanın dikkatini dağıtabileceğini göz önünde bulundurarak soru sormayın.
6        Dümenin başına geçmeniz istendiğinde heyecan yapmayın süvari bey sizi büyük bir ustalıkla yönlendirecektir dediklerini yaptıktan sonra hiçbir problemle karşılaşmazsınız dümen başındayken unutmamanız gereken en önemli şey süvari bey size komut verdiğinde sesli bir şekilde komutu tekrar edin.
Dümen Tutmak;
Aslında dümen tutmak başlı başına bir uzmanlık gerektirir fakat yapılmayacak kadar zorda değildir, ihtiyacınız olan sadece el alışkanlığı. Dümen tutarken dikkat etmeniz gerekenler;
-          Süvari bey’in komutlarını sesli bir şekilde tekrar edin.
-          Komutların ne anlama geldiğini bildiğinizden emin olun
-          Süvari bey ne diyorsa yapın kesinlikle size mantıklı gelip gelmemesini sorgulamayın sadece denileni yapın.
-          Süvari bey size ortala dediği zaman geminin hareketini ve dönüşünü hesaba katarak bu komutu verir sizin yapmanız gereken komutu sesli bir şekilde tekrarlayıp dümeni ortalamaktır.
-          Dümen tutarken kulaklarınız Süvari bey’de ve telsizde, gözleriniz ufukta radarda, pusulada ve dümen müşüründe(gösterge)olmalıdır. İyi bir serdümen aynı zamanda iyi bir gözcüdür.
-          Verilen komutları olabildiğince hızlı biçimde yerine getirin.
-          Dümen tutarken joystick’i ufak hareketlerle kontrol edin, gemi istenilen rotadan saptığında büyük açılarla değil küçük açılarla tekrar istenilen derecede gidin. Unutmayın ki her geminin dümeni farklıdır ve geminin dümene verdiği tepki süresi her gemide farklılık gösterir dümen tutarken eğer gemi istediğiniz derece seyir etmiyor ve siz dümeni 5derece bastığınız halde dönmüyorsa panik yapıp dümene yüklenmeyin çok çok ufak arttırarak geminin dönmesini bekleyin. Dönmeye başladığı anda dümene verdiğiniz açıyı küçültün.
-          Dümeni sancak tarafa çevirdiğinizde gemi sancağa iskeleye çevirdiğinizde de iskeleye döner birbiriyle ters değildir yani. Tornistan çalışırken de dümeni sancağa bastığınızda geminin kıçı sancağa başı iskeleye gider eğer gemi üzerindeki yol tamamen durmadan tornistan çalıştırıp dümeni sancağa basarsanız ilk tepkisi kıçı iskeleye çekmek başı da sancağa çekmek olacaktır ama biraz zaman geçtikten sonra kıç sancağa baş iskeleye gelecek şekilde dönmeye başlayacaktır gemi.
Dümen komutları;
Ortala ya da dümen ortada: Dümen müşürünü 0’a getirmek anlamına gelir dümen ortada dendiği zaman yapmanız gereken dümen göstergesini sıfıra getirmektir.
Viyala/viya böyle: Genelde size bir derece söylenir 180’de viya veya böyle viya et dendiğinde o andaki rota değeri kaç ise okunur ve gerekli ince ayarlar yapılarak geminin o rotada gitmesi sağlanır ve dümen göstergesi yine 0’a getirilir. Normal şartlar altında gösterge 0’ı gösterdiğinde geminin bulunduğu rotadan sapmaması gerekir ama akıntı ve rüzgâr etkisiyle sizin birer derecelik iskele ya da sancak yönünde dümene açı vermeniz gerekir.
Yıldız: Rüzgârgülü üzerindeki komutlar(ana komutlar) yoluyla da kaptandan dümen komutu alabilirsiniz yıldız demek 000-360dereceye getirmek demek veya Kıble denirse rotayı 180dereceye getirmeniz gerekmektedir. Bu sebeple rüzgâr gülünü iyi bilmelisiniz.
Sancak/iskele alabanda: Bu komut verildiğinde hızla dümen sonuna kadar istenilen yöne basılır eğer müşür göstergesi 45gösteriyorsa siz dümeni 40’a kadar basmalısınız eğer sonuna kadar köklerseniz dümen kilitlenme problemi yaşayabilirsiniz.
Demir Vardiyası;
Demir vardiyasında göreviniz basit ve nettir,
-          Telsiz nöbeti
-          Demir taramasına karşı tetikte olmak.
Demir vardiyasına köprüstüne çıktığınızda yapmanız gereken ilk iş GPS’te yazılı olan koordinatları bir kâğıda yazıp (post it) GPS üzerinde ekranı kapatmayacak şekilde yapıştırmak ve 10dkda bir gibi aralıklarla kontrol etmelisiniz.
       Gemi rüzgâr ve etkisiyle demir etrafında hareket edebilir geminin dönmesine karşı panik yapmayınız fakat gerek derecelerde gerek gemide anormal bir sürüklenme varsa anında kaptana durumu bildirmelisiniz. Demir kontrolü dışında Boğaz giriş ve çıkışlarında demirlediğinizde boğaza giriş saatinin bildirilmesi vb gibi durumlarda vardiyanız esnasında Boğaz VTS operatörü tarafından çağrıldığınız da telsiz ahizesini kaldırıp mandala basarak ve aşağıdaki prosedüre uyarak VTS operatöründen boğaza giriş saatini almalı ve bu giriş saatinden 2 saat önce tüm personeli uyandırmanız gereklidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder