10 Aralık 2010 Cuma

Stajyerlere Tavsiyeler: Bölüm V Güverte ve manevralar

Güverte
Denizciliğin bekli de en zor kısmıdır güverte, çalışma temposunun yoğunluğu yetmezmiş gibi birde ambar temizliği vardır. Sürekli tehlikeyle iç içedir güverte personeli en ufak bir hatanın telafisi olmayabilir. Güverte de çalışmak zihin becerisinden çok fiziksel beceri ve el işi becerisi gerektirir. Boyasından raspasına kadar her şeyi bilir güverte personeli. Güvertede çalışırken dikkat etmeniz gereken en önemli şey acele iş yapmamak ve mutlaka iş donanımlarını kullanmak.(eldiven, Safety shoes, tulum, baret vb…)

Manevralar;
Yanaşma ve kalkış Manevraları esnasında sizin yeriniz eğer gemici/usta gemici olarak çıktıysanız baş üstüdür eğer telsiz zabiti veya stajyer olarak çıktıysanız kıç üstünde halat verme volta etme boş alma vb. işlemlere yardımcı olursunuz. Ya da genelde köprüstünde dümen ve makine gücü sizdedir. Gemi liman içersine girdiğinde halatlar tamburlardan(halatın sarılı olduğu büyük dönen donanım)çözülerek atılmaya hazır hale getirilir. Tabii ki halatı hiçbir zaman gemiden iskeleye atmazsınız önce el incesi uygun bir şekilde hazırlanarak bir ucu sizde kalacak şekilde iskeleye fırlatılır ve sizde kalan ucunu bağlayarak iskeledeki palamarcıların halatı çekmesi beklenir. Ama her zaman iskelede palamarcılar sizi bekliyor olmayabilir, işte o zaman iş başa düşer bir şekilde limana çıkartılırsınız ve gemiden gelen halatları siz babalara geçirirsiniz.
Manevra esnasında dikkat etmeniz gerekenler;
-          Baş üstüne gittiğinizde boş boş durmayın ne yapacağım karmaşasına da kapılmayın tamburların bosalarını çözerek ve halatları iskeleye vermek üzere hazırlayabilirsiniz. Zaten reis ne yapmanız gerektiği konusunda sizi yönlendirecektir.
-          Halatları verdiğinizde hızla boşunu alabildiğiniz kadar elle alın
-          Genellikle önce spring halatı verilir bu halat geminin aksi yönünde verilir yani kıçtan verilen spring halatı başa doğru verilir baştan verilen spring halatı da kıça doğru verilir.
-          Halatların ırgatla boşunun alınmasından sonra babaya volta edilmesi için bosa vurulması gerekir bu işlemi ek’lerdeki resimlerden görebilirsiniz.
-          Irgat başındayken Vira komutu verilirse yukarı çekmeniz isteniyor demektir mayna denirse ağır ağır indirmeniz gerekiyor demektir funda bismillah denirse ırgatı tutan kilit sonuna kadar açılır ve demir kendi ağırlığıyla düşer.  Hayboci ise demire boş koymak demektir.
-          Eğer ırgat başında değilseniz ve bir başkası demiri mayna veya vira ediyorsa demirin aktığı yerden kilitlerini takip etmeye çalışın en başında yakalarsanız sıkıntı çekmezsiniz ama kaçırırsanız bir sonraki kilit geldiğinde kaçıncı bakla işaretliyse aradaki baklaları sayarak kaçıncı kilidin gittiğini öğrenebilirsiniz.

Lumbarağzı vardiyası;



İşte çantanızı donatırken yanınıza aldığınız mevsimlik kıyafetlerin en çok ihtiyaç duyulacağı yer burası. Telsiz zabitleri lumbarağzı vardiyası tutmaz ama güverte personeli (usta gemici-gemici-miço) her limanda kendi vardiya saatlerinde geminin iskelesinin indirildiği yerde tutulan vardiyadır. Yanınızda ISPS kutusu ziyaretçiler için giriş çıkış kayıt defteri bulunur. Gemi personeli harici gemiye giren çıkan herkesin ismi imzası ve görevi giriş çıkış saatleri ile birlikte işlenir. Ambarda çalışacak işçiler de dâhil herkesin ismi bu formda yer almak zorundadır. Vardiya süreniz boyunca bulunduğunuz yerden ayrılamazsınız sürekli uyanık olmalı ve gemiye kaçak yolcu ve hırsızlık girişimlerine karşı tedbirli olmalısınız. Aynı zamanda halatlardaki farelikleri de düzenli olarak kontrol ederek gemiye farelerin çıkmasını önlemelisiniz. Zor bir vardiyadır sorumluluğunuz fazladır geminin başına gelebilecek herhangi bir şeyden siz sorumlu tutulursunuz. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder